Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Mail wordt aangemerkt als spam

Onze mailservers zijn afgesteld om zeer nauwkeurig vast te stellen of een bericht wel of geen spam is. Desondanks kan het voorkomen dat een bericht dat je graag had willen ontvangen als spam is aangemerkt.

Daarnaast kan het ook gebeuren dat een bericht dat je zelf stuurt als spam wordt tegengehouden. In dit artikel vind je enkele veel voorkomende oorzaken en oplossingen.


Een verzonden bericht wordt als spam gezien

De meest voorkomende oorzaak is dat de DNS-records van je domeinnaam nog niet goed staan. Om je e-mail netjes vanuit onze mailservers te kunnen versturen, is het allereerst van belang dat je het juiste SPF-record gebruikt.

Een SPF-record is een verificatiemiddel om vast te stellen dat de server die je gebruikt wel mail voor je domeinnaam mag versturen. Het SPF-record is dan ook vereist om er voor te zorgen dat verzonden e-mail niet als spam wordt gezien.

Daarnaast gebruiken onze mailservers DKIM-records om de validiteit van de afzender van e-mails te controleren. 

Controleer daarom de DNS instellingen van je domeinnaam en zorg dat zowel het SPF- als de DKIM-records aanwezig zijn.

Als je e-mails verstuurt met een E-mail Only- of webhostingpakket, kun je het artikel 'De DNS instellingen van mijn webhostingpakket' gebruiken voor de juiste DNS records.

Gebruik je onze mailservice in combinatie met een VPS? Controleer dan je instellingen met behulp van deze handleiding.

Wanneer alle DNS-records juist staan ingesteld en een bericht als spam wordt gezien, controleer dan de inhoud van de e-mail. Spamfilters scannen de inhoud van een bericht en geven daar een 'spamscore' aan. Is de score te hoog, dan denkt de spamfilter dat het een spambericht is. De e-mail belandt dan in de spam, of wordt volledig tegengehouden.

Controleer daarom de inhoud van je bericht op onderstaande punten wanneer je e-mail niet kan worden verzonden.

  • Het onderwerp: Voeg altijd een zo volledig mogelijk onderwerp toe aan je e-mailbericht. Vermijd daarin woorden die mogelijk als spam kunnen worden gezien, zoals 'test'.
  • De verhouding tussen tekst en afbeelding: Wanneer de hoeveelheid tekst en afbeeldingen niet in verhouding zijn heb je kans dat jouw e-mailbericht wordt aangemerkt als spam. Heeft jouw bericht veel afbeeldingen, dan zal jouw e-mail ook veel tekst moeten bevatten. Zorg er daarom altijd voor dat je e-mailbericht voornamelijk uit tekst bestaat.
  • Afbeeldingen gehost bij een grote partij: Om phishing te voorkomen worden afbeeldingen die gehost zijn door bekende bedrijven vaak als spam aangmerkt. Denk hierbij aan afbeeldingen van sociale media bedrijven of hosting partijen. Je kunt dergelijke afbeeldingen het beste verwijderen of plaats afbeeldingen die je zelf host.

Als de inhoud van je mail aan bovenstaande punten voldoet, controleer dan in het mailprogramma of de plugin die je gebruikt de onderstaande instellingen:

  • 'From' en 'Reply-to': Spammers gebruiken vaak een ander 'Reply-to' adres dan het verzendende e-mailadres om te phishen naar informatie. Om niet voor spam te worden aangezien kun je het beste je 'From' en 'Reply-to' adressen gelijk houden.
  • 'Envelope-from' en 'From': Hetzelfde geldt voor de 'Envelope-from' en 'From' adressen. De 'Envelope-from' is wat mailservers zien als verzender, 'From' is wat de ontvanger van de e-mail ziet als verzender. Om niet van spam te worden verdacht kun je deze twee het beste gelijk aan elkaar houden.

Let op: Als je e-mail stuurt via een externe partij, neem dan contact met deze partij op. Zij kunnen je helpen om verzonden e-mails niet langer als spam gezien te laten worden.


Mocht je er niet uit komen aan de hand van de tips in dit artikel, dan kijken onze supporters graag voor je na op welke punten jouw mail wordt tegengehouden door de spamfilter. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina of via 'Contact' in je controlepaneel.

Zorg er voor dat je de volgende informatie in je bericht plaatst:

  • Het tijdstip waarop je de mail probeerde te verzenden.
  • Het verzendende e-mailadres.
  • Het ontvangende e-mailadres. 

Een ontvangen bericht wordt als spam gezien

Wanneer je een bericht niet ontvangt omdat het als spam is tegengehouden of in je junkbox terecht komt, kan dit verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen kan enkel degene die het bericht verstuurt het oplossen. De meest voorkomende oorzaken zijn:

  • De inhoud van het bericht: De inhoud kan overeenkomsten tonen met spamberichten. Denk hierbij aan berichten met een enkele afbeelding, geen tekst, een mailonderwerp zoals 'test', etc.
  • SPF-record: Wanneer het SPF-record ontbreekt of onjuist is, verhoogt dat de kans dat een bericht wordt tegengehouden aanzienlijk.
  • HTML en text wijkt af: Mail bevat doorgaans html en plain text. Het kan gebeuren dat de inhoud van beide afwijkt. Dit is iets dat spammers vaak gebruiken om spam te verbergen, maar kan ook een fout zijn in de gebruikte mailsoftware van de verzender.
  • Spamdatabase: Het is mogelijk dat iemand e-mails verstuurt die door de bovenstaande oorzaken vaak als spam worden aangeduid. De kans bestaat dan dat het verzendende e-mailadres en de bijbehorende mailserver in een spamdatabase worden opgenomen. Dit betekent dat andere e-mails die vanaf dat adres of de server worden verstuurd automatisch als spam worden gezien.

De verzender kan in dit geval het beste de bovenstaande oorzaken nagaan en het e-mailbericht, indien mogelijk, op basis hiervan aanpassen.



In dit artikel hebben we uitgelegd wat je kunt doen als verzonden en ontvangen e-mail als spam wordt gezien.

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

    Heb je ook een goed idee?

    Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

    Reacties

    Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

    0
    josfaber 2 april 2023 (#9739)

    Zo'n 50% van wat ik ontvang komt in spam terecht. Ik heb in webmail alle belangrijke afzenders aan contacts toegevoegd, maar de volgende mails van die afzenders blijven in spam terecht komen. Ik lees dat ik zelf v.w.b. ontvangen mail weinig kan doen. Maar is dat echt alles? Eigenlijk is mijn spam folder nu mijn inbox.

    0
    Pieter de Ruiter Admin 10 september 2021 (#6487)

    @asrin, Op dit moment zijn er nog geen specifieke plannen voor die functionaliteit, maar de mogelijkheden worden wel onderzocht. In de tussentijd is het aan te raden om een onderwerp en tekst aan de e-mail toe te voegen: Dat hoeft niet veel te zijn.

    0
    asrin 2 september 2021 (#6451)

    Waarom kun je niet gewoon emailadressen toevoegen aan een veilige lijst? Ik stuur regelmatig een pdf of een afbeelding naar mijn vriendin, zonder tekst en titel. En die komen dus steeds in de spam...

    0
    Nick Brouwer Admin 12 februari 2018 (#746)

    @atmadata

    Ai, dat is vervelend! Let op dat het belangrijk is dat je als 'From' adres binnen Forms een e-mailadres invoert die eindigt op de domeinnaam van je website. Dit is een vereiste om e-mail vanaf je WordPress website te kunnen versturen.

    Lees ook dit artikel voor meer informatie over het gebruik van de plug-in Contact Form 7. Ga hier naar stap 3 van het hoofdstuk 'Maak een contactformulier aan'. Onder het kopje 'Mail' vind je uitleg over de correcte invoer van het From adres terug.

    0
    atmadata 10 februari 2018 (#741)

    Ik ben een contactformulier aan het maken op mijn WP website Mail verzonden via de plug-in Contact 7 (forms) komt in "junk" terecht. Met Ninja Forms komt de mail helemaal niet binnen. Wat te doen?

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op