Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

De VPS-mailservice instellen

Wanneer je een VPS bij TransIP hebt kun je kosteloos gebruik maken van onze eigen mailservice, ook wel 'Zorgeloos  Mailen' genoemd. Hiermee heb je de mogelijkheid om zorgeloos uitgaand te kunnen mailen na het eenmalig configureren van deze mailoplossing binnen jouw VPS. Door het gebruik hiervan hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het in de spamfolder geraken van jouw mails doordat jouw reverse DNS of SPF-record niet correct ingesteld is, of dat een blacklist ervoor zorgt dat jouw mails niet aankomen. Daarnaast profiteer je van de IP-reputatie van onze mailservers.

Om dit correct in te stellen op jouw VPS moet je enkele handelingen op jouw VPS doorlopen om er voor te zorgen dat jouw VPS en domeinnamen geauthenticeerd zijn voor het verzenden van mail via ons platform.

Raadpleeg voor je de mailservice inschakelt de aandachtspunten in dit artikel om te controleren of de mailservice aansluit bij je use case.


Gegevens voor het instellen van de VPS-mailservice

Voor het instellen van je VPS mailservice heb je onderstaande gegevens nodig. In de stappen onder dit overzicht laten wij zien hoe je deze in je controlepaneel opzoekt.

  • De gebruikersnaam en wachtwoord voor jouw account.
  • Het SPF-record dat nodig is om onze mailservers namens jouw domein mail te laten zenden.
  • Het TXT-record waarin jouw authenticatie hash in terug te vinden is.
  • De DKIM-records die als extra verificatielaag dienen voor het vertrouwd verzenden vanaf ons platform.

De bovengenoemde DNS-records kun je automatisch toevoegen aan domeinen die in hetzelfde TransIP-account zijn opgenomen als de VPS waarop je de mailservice wilt instellen.


 

Stap 1

Log in op je controlepaneel, ga naar het tabblad 'BladeVPS' en klik op de naam van je VPS.


 

Stap 2

Scroll naar onderen en klik op het tandwiel achter 'VPS Mailservice'.

vps mailservice


 

Stap 3

Klik op 'Gebruikersnaam en Wachtwoord'.

vps mailservice beheren


 

Stap 4

Noteer de gebruikersnaam en het wachtwoord. Je hebt deze later nodig. Klik vervolgens op de 'Terug'-knop van je browser om naar de vorige pagina te gaan.

mailservice gebruikersnaam en wachtwoord


 

Stap 5

Klik op 'Domeinnamen beheren'.

vps mailservice beheren


 

Stap 6

Selecteer de naam van je domein en klik op 'Ga verder'. Staat je domeinnaam niet in het account waar ook je VPS in staat? Ga dan door naar stap 8.

mailservice kies bestaande domeinnaam


 

Stap 7

Je krijgt een overzicht te zien van de benodigde DNS-records. Klik op 'Nu toevoegen' om ze automatisch aan je domein toe te voegen. Je bent nu klaar met dit onderdeel en hoeft stap 8 en 9 niet te doorlopen.

mailservice automatisch dns records toevoegen


Stap 8

Gebruik je een domein dat niet in je TransIP-account is opgenomen? Selecteer 'Mijn gewenste domeinnaam staat hier niet tussen' en klik op 'Ga verder'.

vps mailservice kies domeinnaam


 

Stap 9

Je krijgt een overzicht te zien van de benodigde DNS-records. Voeg deze handmatig toe aan je domein. In dit artikel vind je eventueel meer informatie over het handmatig instellen van DNS-records in een TransIP-account.

vps mailservice dns records

Je bent nu klaar met dit onderdeel van het configureren van je VPS-mailservice.


DKIM-records in DirectAdmin: DirectAdmin ondersteund underscores in CNAME-records. Ervaar je toch een probleem? Controleer dan in directadmin.conf of de optie allow_dns_underscore=1 inderdaad op 1 staat en niet op 0.

DKIM-records in Plesk: De DKIM-records voor onze mailservice gebruiken een underscore. Door een bug in Plesk kan dit echter niet toegevoegd worden. Dit kun je met plesk bin dns --add jedomein.nl -cname transip-A._domainkey -canonical _dkim-A.transip.email in de Plesk shell echter wel toevoegen. (let wel dat je dit ook doet voor het B & C record).


Je VPS instellen voor de mailservice

VPS Mailcluster configuratie

Hoe je jouw specifieke mailserversoftware (MTA) instelt is grotendeels afhankelijk van de gebruikte oplossing. De meest gebruikte mail transfer agents (MTA) zijn Postfix en Exim, waar bijvoorbeeld web control panels zoals DirectAdmin, Plesk en cPanel ook gebruik van maken.

Binnen het controlepaneel start je de configuratiewizard die je door de stappen voert voor het instellen van de mailservice. Deze vind je onder 'BladeVPS' > klik de VPS aan > 'VPS Mailservice' > 'tandwiel' > 'VPS Configureren'.

Voor onderstaande MTA's hebben wij handleidingen met specifieke instellingen beschikbaar:


Staat jouw MTA hier niet tussen?

Dan is het verstandig om de documentatie van deze mail transfer agent te raadplegen. Zoek dan naar het deel dat gaat over externe relay-services en stel in dat vps.transip.email de relayserver is (via poort 587). Het tweede stuk dat altijd ingesteld moet zijn is dat jouw gebruikersnaam en het wachtwoord meegestuurd moet worden om jouw VPS via die weg te authenticeren.


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

1
Matthijs van Beek Admin 6 november 2017 (#302)

@hetsein Je hebt inderdaad gelijk en wij zullen dit zo spoedig mogelijk updaten.

Door een bug in Plesk kan een DKIM record met underscore niet toegevoegd worden, maar er is een workaround: Dit kun je met plesk bin dns --add jedomein.nl -cname transip-A._domainkey -canonical _dkim-A.transip.email in de Plesk shell wel toevoegen (let wel dat je dit ook doet voor het transip-B._domainkey & transip-C._domainkey record).

0
hetsein 4 november 2017 (#297)

In Plesk is het niet mogelijk een CNAME aan te maken conform de instructies. Een CNAME dat begint met een underscore, zoals _dkim-A.transip.email., wordt niet geaccepteerd en geeft de error: The specified domain name is not valid. You need to specify a valid domain name like domain.com.

0
Matthijs van Beek Admin 24 oktober 2017 (#248)

Zou je wellicht een bericht vanuit je controlepaneel kunnen sturen zodat wij dieper op het probleem in kunnen gaan @pzndesigns? Bij een test VPS konden wij het probleem namelijk niet repliceren en konden wel uit de voeten met systemctl restart exim.

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#222)

Werkt wel met "/sbin/service exim restart"

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#221)

Daarbij, het configureren via de tool, alle stappen doorlopen in de handleiding. Echter de laatste stap "systemctl restart exim" Plakken in console voer ik uit maar krijg ik de melding "Command not found".

0
pzndesigns 23 oktober 2017 (#220)

Wanneer ik mijn domeinen heb gekozen en de stappen heb doorlopen druk ik op 'Nu toevoegen' krijg ik telkens de volgende melding.

"De verbinding is verbroken. Controleer je internetverbinding en probeer opnieuw."

0
Marinus Verhoeven Admin 22 september 2017 (#86)

Vermoedelijk is de mailservice nog niet volledig correct geconfigureerd.

Kun je me een bericht sturen via 'Neem contact op'? Je vindt die knop onder deze reactie. Stuur me dan het adres in het aan- en van-veld, en de datum/tijdstip van verzenden.

Hierna kijk ik het direct voor je na.

-Marinus

0
veenweiden 16 september 2017 (#70)

VPS en DNS volgens dit artikel geconfigureerd. Krijg echter bij het aanbieden van email : dsn=5.7.1, status=bounced (host vps.transip.email[149.210.149.126] said: 554 5.7.1 <smtp.bc-deveenweiden.nl[136.144.132.229]>: Client host rejected: Access denied (in reply to RCPT TO command))

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op