Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Two-factor (2FA) authentication inschakelen

Met two-factor authentication voeg je kosteloos een extra beveiligingslaag toe aan je account bij TransIP. In dit artikel leggen we uit hoe je two-factor authentication op je account inschakelt. 



Stap 1

Om gebruik te maken van two-factor authentication is het van belang dat je eerst de Google Authenticator app op je iPhone of Android Phone downloadt.



Stap 2

Vervolgens log je in op je controlepaneel en navigeer je naar 'Mijn Account' en vervolgens naar 'Beveiliging'. Hier schakel je two-factor authentication in waarna een QR-code geladen wordt.

Schakel 2fa in



Stap 3

Open nu Google Authenticator. Hier kies je, afhankelijk van de versie die je van de app hebt, voor ‘Een account toevoegen’ of ‘Een account instellen’.

Kies nu voor ‘Een streepjescode scannen’. De app zal nu de camera openen waarmee je de QR code in je controlepaneel kunt scannen.



Stap 4

Als de QR-code wordt herkend zal Google Authenticator een account toevoegen met de naam 'TransIP (accountnaam)'. Hierboven vind je een verificatiecode terug. Voer deze in onder het kopje 'Two-factor authentication' in het tabblad Beveiliging in je controlepaneel. Klik vervolgens op 'Opslaan'.

De volgende keer dat je inlogt op het controlepaneel zal je na het opgeven van je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd worden om een verificatiecode op te geven die je met de Google Authentication app genereert.

Let op: De verificatiecodes veranderen elke 30 seconden. Mocht je telefoon kwijt zijn, je de App verwijderd hebben of om een andere reden geen toegang hebben tot het controlepaneel dan verzoeken we je om een bericht te sturen naar onze supportafdeling via support@transip.nl. Zij zullen je helpen bij het herstellen van two-factor authentication op je account.

Tips voor het gebruik van two-factor authentication
  • Wanneer je ingelogd ben in het controlepaneel, kun je naar wens een nieuwe Two-factor authentication sleutel genereren. Ga hiervoor naar 'Mijn Account' en klik op 'Beveiliging'. Klik dan onder 'Two-factor authentication' op 'Opnieuw genereren'. Er zal dan een nieuwe sleutel en QR-code worden aangemaakt die je binnen Google Authenticator kunt invoeren.
     
  • Je kunt er voor kiezen om de sleutel die je ziet bij het activeren van two-factor authentication te delen met andere gebruikers. Let wel dat dit haaks staat op het principe van de extra beveiliging die two-factor authentication biedt. Ga daarom zorgvuldig om met het delen van two-factor authentication sleutels.


In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je two-factor authentication inschakelt voor je account bij TransIP. Mocht je onverhoopt problemen hebben met het gebruik van two-factor authentication, bekijk dan het artikel 'Inloggen met two-factor authentication lukt niet meer'. 

Heb je aan de hand van dit artikel nog vragen, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
redbeard821697 5 juli 2019 (#3272)

@Nick Brouwer, volgens mij doelt @mtos op iets anders. Namelijk dat SMS als terugval-optie ook door een kwaadwillende kan worden gebruikt, waarmee de veiligere TOTP (Authenticator app) eenvoudig wordt omzeild. Aangezien SMS niet echt veilig is (zie voorbeeld), is de Authenticator-optie nu helaas een wassen neus. Daarom hebben wij als gebruikers graag de mogelijkheid om SMS uit te schakelen als optie, wat volgens mij het beste als feature request kan worden aangevraagd.

0
Nick Brouwer Admin 19 juni 2019 (#3223)

@mtos

Hm, dat is vreemd. Standaard zie je bij het aanzetten van 2FA in je controlepaneel een QR-code terug, die je met een authenticator app kunt scannen.

Ik raad je aan 2FA uit te zetten en hierna weer aan te zetten. Komt de QR-code niet tevoorschijn? Neem dan contact op met onze supportafdeling. Zij kunnen je hier verder bij helpen.

Je bereikt onze supportafdeling via de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina of de knop 'Contact' in je controlepaneel.

1
mtos 18 juni 2019 (#3217)

@Nick Brouwer Kunnen jullie een optie toevoegen om te kiezen welke 2fa methode je wil gebruiken. Nu staat automatisch sms-fa2 aan terwijl ik alleen 2fa via een authenticator app wil.

0
Nick Brouwer Admin 12 juni 2019 (#3194)

@mtos

Het SMS-deel is niet verplicht, je kan uiteraard ook alleen kiezen om een Authenticator app te gebruiken.

0
mtos 9 juni 2019 (#3180)

Is het mogelijk om 2FA in te schakelen zonder het SMS deel? 2FA via SMS als back-up is niet echt veilig.

0
proteon 4 maart 2019 (#2785)

Dit artikel insinueert dat Google Authenticator de enige oplossing is, terwijl er tientallen als niet honderden oplossingen zijn die het TOTP protocol implementeren, waarvan vele beter (en veiliger) dan Google Authenticator. Voor Android bijvoorbeeld: andOTP.

0
Matthijs van Beek Admin 6 februari 2019 (#2658)

@openstate,

Excuses voor het misverstand. Het klopt inderdaad dat bij 2FA voor het controlepaneel geen hersteltokens beschikbaar zijn. Je kan dan de SMS-verificatie proberen, of anders inderdaad contact opnemen met onze supportafdeling, zie https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/163-inloggen-two-factor-authentication-lukt-niet/

0
openstate 5 februari 2019 (#2651)

@Matthijs van Beek, mijn vraag gaat over 2FA van TransIP zelf, niet van STACK. Bij het aanzetten van 2FA voor mijn TransIP account kreeg ik geen hersteltokens te zien. Klopt dat? Stel ik raak de 2FA dus kwijt dan kan ik toegang krijgen door contact met jullie op te nemen?

1
Matthijs van Beek Admin 5 februari 2019 (#2643)

@openstate,

Bij het inschakelen van STACK 2FA krijg je tien hersteltokens. Mocht je deze kwijt zijn dan kun je inderdaad het beste contact opnemen met onze supportafdeling via de 'Neem contact op'-knop onderaan dit artikel, of via 'Contact' in je controlepaneel.

0
openstate 4 februari 2019 (#2633)

Klopt het dat er geen backup codes voor TransIP's 2FA zijn? Ik neem dus aan dat als je je 2FA gekoppelde device bv. kwijtraakt dat je door contact op te nemen met TransIP weer toegang tot je account kan krijgen?

0
Matthijs van Beek Admin 28 november 2018 (#2296)

@toosnijdam,

Onze helden van support helpen je hier graag bij! Zou je ze een bericht kunnen sturen met daarbij de exacte foutmelding die je krijgt? Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' onder dit artikel te gebruiken.

0
toosnijdam 27 november 2018 (#2295)

Alles gedaan wat hierboven is vermeld. two-factor authentication goed geinstaleerd en ik krijg op mijn mobiel een code. Echter deze geeft continu een foutmelding bij het inloggen. Wat nu te doen? Toos

0
Matthijs van Beek Admin 5 november 2018 (#2185)

@jymnk

Dit artikel gaat over two-factor voor je TransIP controlepaneel. Voor two-factor in STACK hebben wij een ander artikel die je vindt op https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/1531-two-factor-authentication-2fa-voor-stack/

0
jymnk 2 november 2018 (#2181)

Hoe werkt de two-factor met de desktop app?

0
Matthijs van Beek Admin 9 oktober 2018 (#2047)

@tdons

We zijn er zeker in geïnteresseerd, maar zijn van plan om het gehele authenticatie systeem te herzien. Het kan dan ook nog geruime tijd duren voor wij meer nieuws hierover hebben.

Ik heb een feature request hiervoor aangemaakt die je vindt op https://www.transip.nl/knowledgebase/idee/1577-u2f-ondersteuning/. Als je op de like-knop drukt word je automatisch op de hoogte gehouden wanneer er nieuws over is.

1
tdons 8 oktober 2018 (#2043)

Hebben jullie plannen om FIDO U2F te ondersteunen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_2nd_Factor

0
mhaans 4 juli 2018 (#1552)

Hopelijk komt er snel 2FA op de stack dienst. Dit is voor mij toch wel een vereisten.

0
Nick Brouwer Admin 22 juni 2018 (#1476)

@duckburghardt

Ik ben bang dat ik je nog niet helemaal begrijp, kun je je vraag wat verder toelichten? Alvast bedankt!

0
duckburghardt 22 juni 2018 (#1473)

hoi, Is er al een datum bekend voor de 2FA mbv sms-code zonder die tussenstap?

groeten Donald

0
Matthijs van Beek Admin 28 februari 2018 (#843)

@timlichtenberg

De SMS verificatie optie kun je gebruiken nadat 2fa is ingeschakeld (met behulp van een QR app) en je probeert in te loggen in je controlepaneel. Wij realiseren ons dat dat niet heel handig is en gaan dit proces aanpassen. Op dit moment kan ik echter nog geen datum geven wanneer het aangepast is.

0
timlichtenberg 27 februari 2018 (#840)

Hi,

In 'Mijn Account' > 'Beveiliging' staat vermeld dat wanneer je geen app hebt je de verificatie ook gewoon via gratis SMS kan doen, hoe kies ik voor deze manier van verifiëren, en/of hoe activeer ik verificatie via SMS?

Bedankt!

0
Nick Brouwer Admin 19 februari 2018 (#782)

@swielink

Op dit moment is er nog geen mogelijkheid om 2FA voor STACK te implementeren. Je bent echter niet de eerste die hiernaar vraagt. Zo is er reeds een Feature Request hiervoor ingediend, die je hier kunt terug vinden.

Ik raad je dan ook zeker aan om deze Feature Request te liken. Hoe meer likes, hoe groter de kans dat we hier verder onderzoek naar zullen doen om dit eventueel alsnog toe te voegen!

0
swielink 17 februari 2018 (#779)

Graag zou ik dit ook zien voor Stack.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op