Met behulp van een webhostingpakket of een E-mail Only-pakket kun je naar wens e-mailadressen aanmaken bij TransIP.
Nadat je een e-mailadres hebt aangemaakt, kun je deze benaderen via de webmail of in een mailprogramma van jouw keuze instellen.
Het is mogelijk dat je na het aanmaken en instellen van een e-mailadres hier onverhoopt geen e-mail mee kunt ontvangen of versturen. In dit artikel benoemen we een aantal mogelijke oorzaken en hoe je oplost dat jouw email niet werkt bij het gebruik van een webhostingpakket of E-mail Only-pakket.
Als je e-mail niet via TransIP loopt, neem dan contact op met de partij die de e-mail voor jou verzorgt. Zij kunnen je hier dan verder bij ondersteunen.
Controleer of je e-mailadres correct is ingesteld
Een onjuist ingesteld e-mailadres is de meest voorkomende oorzaak dat e-mails niet ontvangen of verstuurd kunnen worden. Pak daarom eerst de handleiding van jouw mailprogramma er bij, welke je kunt terugvinden in dit overzicht.
Ga met de handleiding onder de arm alle stappen nog eens na. Mocht je hierna nog steeds geen e-mails kunnen ontvangen of versturen, volg dan de volgende stappen.
Wanneer je geen e-mail meer kunt versturen vanwege een onjuist ingesteld e-mailadres kun je altijd nog via de Webmail e-mails versturen en ontvangen.
Controleer de DNS instellingen van je domeinnaam
Als je e-mailadres op de juiste manier is ingesteld, kan het zijn dat je domein nog niet gebruikt maakt van de juiste DNS instellingen om e-mails te kunnen ontvangen of versturen.
In dit artikel wordt uitgelegd welke DNS-records je nodig hebt om je domein met je webhostingpakket (en daarmee e-mail) te koppelen. Zorg er voor dat in elk geval het MX- en SPF-record zijn opgenomen in je DNS-instellingen.
Let op dat wanneer je andere nameservers gebruikt dan de TransIP nameservers, je de DNS-instellingen niet in je TransIP controlepaneel beheert. Je dient de juiste DNS-records dan toe te voegen aan de door jou gebruikte nameservers.
Het maximaal aantal verzonden e-mails per dag is behaald
Er kunnen standaard maximaal 200 e-mails per dag verzonden worden per e-mailadres, waarbij geldt dat één e-mail naar tien ontvangers als tien e-mails geldt. Als het dagelijkse limiet is behaald, zullen e-mails die hierna worden verstuurd die dag niet meer aankomen.
Je herkent het bereiken van het limiet aan de 'Policy reject; Exceeding quota' foutmelding. Als je hier tegenaan loopt, neem dan contact op met onze supporters. Je kunt onze supportafdeling benaderen middels de knop 'Contact' in je controlepaneel en via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.
Vermeld in je bericht hoeveel e-mails je per dag zou willen versturen, en om wat voor soort e-mails het gaat (bijvoorbeeld om nieuwsbrieven). Op basis hiervan zullen wij beslissen of het dagelijkse limiet opgehoogd kan worden.
Je e-mailbox is vol
Het kan zijn dat je geen nieuwe e-mails meer ontvangt omdat jouw e-mailbox vol zit. Omdat er geen ruimte meer is kunnen nieuwe e-mails niet meer binnenkomen en zullen deze terug 'bouncen' naar de verzender.
Je kunt dit controleren via je controlepaneel door via het linkermenu op 'Domein' te klikken.
Klik vervolgens op jouw domeinnaam (niet aanvinken).
Klik naast 'Jouw e-mail' op het tandwiel en vervolgens 'E-mailboxen'. Je ziet nu een overzicht van jouw e-mailboxen en hoeveel ruimte deze momenteel gebruiken.
In het artikel 'Ik wil mijn e-mailbox groter maken' leggen we uit welke stappen je kunt nemen wanneer jouw e-mailbox vol zit.
Nieuw controlepaneel
Wanneer je een E-mail Only pakket gebruikt kun je dit ook controleren via het nieuwe controlepaneel.
Ga naar het controlepaneel en klik in het linkermenu op 'Email Hosting'. Klik vervolgens onder 'Producten' op je domeinnaam.
Onder 'E-mailboxen' zie je nu een overzicht van jouw e-mailboxen en hoeveel ruimte deze momenteel gebruiken.
Klik nu op het e-mailadres waar je de grootte van wilt wijzigen. Onder 'Toegewezen ruimte' kun je de grootte aanpassen.
Mocht er niet voldoende ruimte aanwezig zijn, controleer dan of je de ruimte van een andere e-mailbox kunt verkleinen.
Mail wordt aangemerkt als spam
Wanneer jouw e-mail niet kan worden verzonden omdat deze wordt aangemerkt als spam zijn er een aantal zaken die je kunt nalopen om dit te voorkomen. Lees het artikel 'Mail wordt aangemerkt als spam' voor de meest voorkomende oorzaken.
Omdat er veel verschillende redenen kunnen zijn waarom een spamfilter een e-mail aanmerkt als spam, kun je dit niet altijd zelf oplossen. Onze supporters kunnen dit voor je uitzoeken wanneer je hen een bericht stuurt middels de knop 'Contact' in je controlepaneel of via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.
Belangrijk is om dan om de volgende informatie in je bericht te vermelden:
- Het tijdstip waarop je de e-mail probeerde te verzenden.
- Het verzendende e-mailadres.
- Het ontvangende e-mailadres.
Heb je de stappen in dit artikel gevolgd en is het nog steeds niet mogelijk om e-mails te ontvangen of te verzenden? Benader dan onze supportafdeling, zij zullen jouw specifieke situatie dan onderzoeken. Stuur hierbij zoveel mogelijk relevante informatie mee zodat wij dit tot op de bodem kunnen onderzoeken.