Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Kan ik mijn e-mail laten forwarden via de mailservice?

Mocht je gebruik willen maken van de mogelijkheid om mails vanaf een extern mailadres te forwarden naar een andere externe mailbox, dan kan dit niet wanneer je alleen gebruik maakt van onze mailservice.

De reden hiervoor ligt hem in hoe forwarding standaard werkt. Hierbij wordt de door de oorspronkelijk verzendende mailserver een mail gestuurd met een SPF-record dat (waarschijnlijk) die mailserver als 'gemachtigd' heeft ingesteld. Het probleem is echter dat wanneer onze mailservice deze mail doorstuurt, ook het IP-adres van de mailservice als verzendende server wordt gezien.

Mailt er dan ook iemand van bijvoorbeeld een Gmail-adres, dan zal gmail.com niet onze IP-adressen in het SPF-record hebben staan en dus is de kans erg groot dat de ontvangende mailserver de mail weigert of als 'ongewenst' markeert.

SRS techniek

Er is een techniek om dit probleem te omzeilen genaamd SRS (Sender Rewriting Scheme). Hierbij wordt de 'envelope' van de mail herschreven om deze het te doen laten voorkomen dat het domein van onze servers afkomstig is, waardoor de SPF van dat domein gecontroleerd wordt. Deze zou wel een correct SPF-record moeten hebben dat onze mailservice permissie geeft.

Hoewel in theorie een mooie techniek, laat de implementatie van SRS in veel mailserversoftware te wensen over, of is dit nogal ingewikkeld om te configureren. Tijdens het test-traject is daarom besloten dit officieel niet te ondersteunen, omdat wij niet voor elke mailserversoftware kunnen garanderen dat dit werkt. De ontwikkelaars van Exim geven SRS bijvoorbeeld momenteel de status 'experimenteel'.

Heb je een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op