Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Back-ups van je STACK

In dit artikel lees je wanneer wij back-ups maken van je STACK, hoe lang we die bewaren en hoe je die terugzet.

 


Wat is een back-up?

We maken dagelijks een back-up van alle bestanden op je STACK, inclusief die in je prullenbak. Dit is een kopie van je bestanden zoals die waren toen de back-up gemaakt werd. Deze back-ups moet je dus niet verwarren met de back-ups die je zelf misschien maakt van je computer of smartphone. We bewaren elke back-up 5 dagen, waarna deze wordt vervangen door een nieuwere. Zo kun je jouw STACK altijd herstellen naar één van de 5 voorgaande dagen.

Ben je een map of bestand kwijt? Kijk dan eerst in de prullenbak van je STACK. Met het terugzetten van een back-up herstel je namelijk alle bestanden, van al je gebruikers!


Terugzetten

Zit er niets anders op dan een back-up van je volledige STACK terug te zetten? Dan doe je dit gemakkelijk vanuit je TransIP-controlepaneel. Klik hiervoor bovenin op het tabblad STACK, scrol naar Jouw back-ups en klik op het tandwiel. Klik hiernaast op het tandwiel om je beschikbare back-ups terug te vinden.

Klik op het drop-downmenu om de beschikbare back-ups van jouw STACK te zien. Kies de meest recente back-up van het moment waarop de mappen en bestanden op je STACK waren zoals je wilt en klik tot slot op Geselecteerde back-up terugzetten. Niet zeker wat de juiste back-up is? Herstel back-ups dan van de nieuwste naar de oudste, andersom is niet mogelijk.

Niet opgeslagen bewerkingen die je hebt gedaan sinds het moment dat de back-up gemaakt is gaan onherroepelijk verloren!

Nadat je het terugzetten van een back-up in gang hebt gezet is je STACK niet beschikbaar tot alle mappen en bestanden zijn hersteld. Afhankelijk van de hoeveelheid data kun je dus best even een bak koffie zetten, of twéé, of meer...

 


Opgezegd

Zodra je STACK wordt opgezegd, worden alle data daarop meteen verwijderd. De back-ups van je STACK staan dan echter nog 5 dagen op onze servers, waarna ook deze worden verwijderd. Vergeten om je bestanden te downloaden? Stuur ons dan een verzoek om een back-up te herstellen. Hier zijn kosten aan verbonden.

 


 

In dit artikel hebben we uitgelegd wanneer wij back-ups maken van je STACK, hoe lang we die bewaren en hoe je die terugzet.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze supportafdeling.

Wil je dit artikel bespreken met andere gebruikers? Laat dan een reactie achter!

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
ronkeesom 20 november 2023 (#10576)

Hoe kan ik zien of er recent een back-up is gemaakt?

0
transbck5007 20 december 2022 (#9251)

@steffenvanloon, wat mij betreft de 5daagse backup naar 7dagen en een wekelijkse backup max 5 backups. Dit is inderdaad wel nodig. Ook Cyberverzekeraars vragen hierom.

0
schaap 13 oktober 2020 (#4909)

Eigenlijk kun je dit geen backup noemen, maar een snapshot van je totale stack. Een alles of niets oplossing. Klant heeft hier natuurlijk niet zoveel aan, maar TransIP zelf wel natuurlijk.

0
Matthijs van Beek Admin 19 augustus 2019 (#3417)

@bwagter68,

De back-ups die in dit artikel besproken worden zijn automatische back-ups van je gehele STACK en hoef je niet zelf aan te maken.

Mocht je van bestanden op je computer een back-up op je STACK willen plaatsen, dan kun je daarvoor een van de methodes gebruiken uit het volgende artikel: https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/431-ik-wil-stack-gaan-gebruiken/

0
bwagter68 19 augustus 2019 (#3416)

hoe maak je een backup in Stack?

2
henkvandebovenkamp 27 juni 2019 (#3247)

IK zou zeker geïnteresseerd zijn in deze back-up functie en bereid zijn daarvoor te betalen als er in ieder geval ook een backup bij zou zitten van een maand oud, zodat je - bijv bij ransomware - ruim de tijd hebt om je computer schoon te maken en de back-up terug te zetten. Ook zou een waarschuwingsfunctie bij ransomware handig zijn (zoals nu bij One Drive)

0
sjong 5 mei 2019 (#3040)

@steffenvanloon, ja, via de volgende link: www.transip.nl/knowledgebase/idee/747-individuele-bestanden-terugzetten-versiegeschiedenis/

3
steffenvanloon 4 mei 2019 (#3039)

Die timing van 5 dagen aaneengesloten is inderdaad vreemd. Ik zou ook liever 1d/1w/1m/3mnd/6mnd zien.. Bij automatisch naar stack backuppen ben je dus inderdaad met ransomware het haasje, juist de reden voor offsite backup.. @sjong of @hamsteg, had een van jullie dit al als feature request aangevraagd?

0
hamsteg 22 april 2019 (#2989)

@sjong, helemaal mee eens, voor mij een reden om geen betaald account te nemen. Synchronisatie verloopt bij mij automatisch (en netjes = compliment naar Stack/TransIp) maar op moment dat er wat fout is gaat dit zeer waarschijnlijk over 5 dagen heen. Worst case moet je een nieuwe laptop bestellen en voordat je die weer ingericht hebt zijn de vijf dagen foetsie en kun je alleen ransomware varianten terughalen. 1,2,5,20,90 dagen zouden voor veel thuisgebruikers een veel betere cyclus zijn maar om dit te realiseren moeten diff-backups gemaakt worden en dat vereist wat anders dan een full back-up na 5 dagen kunnen weggooien.

0
Felix Smit Admin 19 april 2019 (#2978)

@sjong, als je deze wens via de volgende link indient als feature request, dan kunnen we de interesse hierin beter in kaart brengen: www.transip.nl/knowledgebase/nieuw-idee/

0
vaanpa 18 april 2019 (#2973)

@dealerselect, misschien begrijp ik het niet helemaal. Als je dagelijks een back up hebt van je stack dan kun je toch rustig op vakantie gaan?

Als de pc thuis onverhoopt problemen heeft, dan heb je toch nog stack?

1
sjong 17 april 2019 (#2961)

Graag sluit ik mij aan bij hetgeen al meer benoemd is, de vrijheid tot het instellen van de back-up momenten. een max van bijvoorbeeld 5 stuks lijkt mij heel acceptabel. Ook hier voor de angst van Ransomware. Een mogelijkheid van een dag/week/maand/kwartaal en jaar zou ik perfect vinden. Bij voorkeur dan ook de keuze tussen de gehele backup of een aantal losse bestanden.

Ik sta nu nog voor de keuze een betaald account te nemen en twijfel hier nu nog wel wat over.

0
Nick Brouwer Admin 19 maart 2019 (#2849)

@dbuys

Je hoeft je geen zorgen te maken over het verdwijnen van STACK. Mocht er zich toch onverhoopt een situatie voordoen waarin de continuïteit van STACK in het geding komt, dan zullen we onze uiterste best doen om je hier tijdig van op de hoogte te te stellen, zodat je jouw data kunt downloaden.

0
dbuys 18 maart 2019 (#2844)

@Nick Brouwer, Beste, met een faling bedoel ik uiteraard het moment waarop jullie de rekeningen niet meer kunnen betalen en men tot vereffening moet overgaan, in België net zoals in Nederland vermoed ik uitgevoerd door een curator.Op dat moment zou de curator weleens kunnen beslissen om over te gaan tot het afsluiten van energie om de kosten niet hoger te laten oplopen. Op dat moment is mijn data dan ook weg.

Grts

0
Nick Brouwer Admin 18 maart 2019 (#2841)

@dbuys

Kun je aangeven wat je exact bedoelt met een faling? Aan de hand hiervan kunnen we je mogelijk van meer informatie voorzien.

0
dbuys 16 maart 2019 (#2839)

Wat gebeurt er met mijn data (1000Gb stack) bij een faling?

0
Felix Smit Admin 21 januari 2019 (#2545)

@wbumbu, zojuist heb ik je een bericht gestuurd via het TransIP-controlepaneel.

0
kleefr 18 januari 2019 (#2529)

Ik zou het liefst time machine willen hebben

0
wbumbu 15 januari 2019 (#2512)

Ik ben ook net overgegaan op een betaalde dienst, omdat ik dacht dat backup inhield, dat ik via mijn programma Syncback zelf kon bepalen wanneer en hoe ik een backup van mijn harde schijf kan maken. Synchronisatie vind ik namelijk niet prettig. Graag een oplossing en anders wil ik de betaalde dienst graag annuleren.

0
peegmehh 12 januari 2019 (#2489)

Graag zie ik de optie dat ik zelf een keuze heb wanneer back-ups worden gemaakt. Ik heb het liefst een backup van een jaar terug, half jaar, 1 maand en gisteren en eergisteren. (5) Ik wil namelijk voorkomen dat door ransomware mijn bestanden worden gehijackt! Zojuist overgegaan op de betaalde dienst. Maar jammer genoeg biedt de backup niet voldoende!

Gr. Daniel

0
dealerselect 10 augustus 2018 (#1733)

Nick bedankt voor je reactie, ik weet genoeg

0
Nick Brouwer Admin 10 augustus 2018 (#1731)

@dealerselect

Dat klopt inderdaad. Wij hebben er bewust voor gekozen om de back-ups van STACK over een periode van 5 dagen in plaats van bijvoorbeeld 5 weken op te slaan. Het komt namelijk veel vaker voor dat men een back-up van een aantal dagen geleden terug wil zetten dan een aantal weken. Dit is zorgvuldig getest, wat de basis voor deze beslissing is geweest.

Hou er verder rekening mee dat een grote opslagdienst gepaard gaat met een grote opslagcapaciteit. We kunnen daarom niet tot in de oneindigheid back-ups blijven bewaren.

0
dealerselect 10 augustus 2018 (#1727)

begrijp ik goed dat als je met vakantie bent en er dus na een een week achter komt dat je data mist deze niet terug kan zetten?

0
moreware 1 augustus 2018 (#1684)

20 uur om een backup terug te zetten is wel erg krap. Bij Dropbox heb ik een jaar de tijd..

0
remomangre 27 juni 2018 (#1518)

@wesselvanwieren, Hier het zelfde.

0
wesselvanwieren 18 mei 2018 (#1277)

Ik zou graag een backup van een gebruiker terug willen zetten binnen mijn gehele stack. Andere gebruikers zijn nu de dupe wanneer er een backup teruggezet moet worden.

0
purefox 10 april 2018 (#1089)

Het zou mooi zijn wanneer je tegen betaling ook een back-up van je gratis 1TB ruimte zou kunnen aanvragen. Ik heb daar wel geld voor over. Het 10Gb pakket is me daarvoor net te prijzig.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op