Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Een domeinnaam naar een andere registrar verhuizen

Om een domeinnaam te verhuizen naar een andere registrar, is in de meeste gevallen een verhuiscode nodig. Een verhuiscode is een combinatie van letters, cijfers en/of speciale tekens en is voor de meeste domeinextensies in jouw controlepaneel terug te vinden.

Er bestaan echter domeinextensies die geen gebruik maken van een verhuiscode, maar op een andere manier verhuisd worden. 

In dit artikel leggen we uit hoe je jouw domeinnaam vanuit TransIP naar een andere registrar verhuist.

Wil je juist een domeinnaam naar TransIP verhuizen? Lees dan het artikel 'Een domeinnaam naar TransIP verhuizen'.

Wanneer je een domeinnaam naar een andere registrar wil verhuizen, hoef je het domein bij TransIP nooit op te zeggen. De verhuiscode is, indien van toepassing, altijd in je controlepaneel in te zien. Wij zeggen het domein automatisch voor je op zodra de verhuizing is afgerond.

 

Domeinen worden, zolang je ze niet opzegt, jaarlijks verlengd en dit wordt vooruit gefactureerd. Als je na de verlenging van een domeinnaam deze naar een andere provider verhuist, zal er voor de kosten geen restitutie of creditatie met terugwerkende kracht plaatsvinden. Immers heeft de verlenging al plaatsgevonden en hebben we hier zelf ook kosten voor gemaakt. Houd daarom rekening met de verlengdatum van domeinen als je ze wil verhuizen.

 

Hou er verder rekening mee dat websites en e-mail die op één van onze webhostingpakketten staan, niet met een domeinverhuizing mee worden genomen. Lees voor meer informatie het hoofdstuk 'Webhosting, E-mail Only en de Doorstuurservice'.


Domeinnamen met een verhuiscode

Zoals vermeld gebruiken verreweg de meeste domeinextensies een verhuiscode om een verhuizing te starten. Voor de onderstaande domeinnamen is de verhuiscode direct zichtbaar in je controlepaneel.

  • .NL
  • .EU
  • .AT
  • .SE
  • .GR
  • .CH
  • .FR & .RE
  • .IT
  • .NU
  • gTLD's (generic Top Level Domain). Dit zijn alle domeinextensies die geen landcode hebben, zoals .COM.NET.ORG en .SHOP

Om de verhuiscode van deze domeinnamen in te zien, ga je in het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en klik in de linkerkolom op de naam van het betreffende domein (niet aanvinken).

Scrol nu naar 'Autorisatiecode' en klik op het oog-icoon om je verhuiscode zichtbaar te maken (of op de knop 'Aanvragen' voor .EU-domeinnamen).

domein verhuiscode

Deze verhuiscode kun je bij je nieuwe registrar aanleveren om de verhuizing in gang te zetten.

De verhuiscode van .BE-domeinnamen

Voor de verhuizing van .BE-domeinnamen is ook een verhuiscode beschikbaar, echter is deze niet direct zichtbaar in je controlepaneel.

In plaats daarvan kun je de verhuiscode van .BE-domeinnamen alleen op aanvraag ontvangen. De verhuiscode wordt hierbij gestuurd naar het e-mailadres dat in de houdergegevens van het .BE-domein vermeld staat.

Wil je de verhuiscode van één van je .BE-domeinnamen bij TransIP ontvangen? Controleer dan eerst of het e-mailadres in de houdergegevens van je domeinnaam juist is.

Ga hiervoor binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken).

klik naast jouw webadresgegevens op het tandwiel

Klik nu naast 'Jouw webadresgegevens' op het tandwiel en scrol naar 'Houdergegevens'.

Is het e-mailadres hier onjuist? Zorg dan dat je alleen het e-mailadres aanpast. Voor het wijzigen van de naam of bedrijfsnaam van .BE houdergegevens worden namelijk kosten gerekend. Als je alleen het e-mailadres aanpast, vindt dit kosteloos plaats.

Wanneer het e-mailadres in de houdergegevens juist is, ga je terug naar 'Domein & Hosting' en selecteer je opnieuw je domeinnaam. Scrol nu naar 'Autorisatiecode' en klik ernaast op 'Aanvragen'.

vraag de verhuiscode aan

De verhuiscode van jouw .BE-domeinnaam wordt nu naar het e-mailadres in de houdergegevens gestuurd. Met deze verhuiscode kun je het domein naar een andere registrar verhuizen.

De verhuiscode van .DE-domeinnamen

Voor de verhuizing van .DE-domeinnamen is een verhuiscode nodig. Deze is niet direct zichtbaar in je controlepaneel. Om ervoor te zorgen dat je de verhuiscode van een .DE domeinnaam kunt opvragen is het van belang dat er geen Trustee Service actief is op de domeinnaam. 

In je controlepaneel zie je of er een Trustee Service actief is op je domeinnaam. In dat geval staat er een melding hierover onder de domeinnaam als je naar 'Domein & Hosting' gaat en de domeinnaam aanklikt zonder deze aan te vinken.

Als er een Trustee Service actief is op je domeinnaam, dan kan je met de stappen uit het artikel Wat is de Trustee Service voor .de-domeinnamen? deze dienst uitschakelen.

Als er geen Trustee Service actief is op je domeinnaam (of je hebt deze succesvol uitgeschakeld), dan kan je via je controlepaneel de verhuiscode van de .DE domeinnaam opvragen. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar 'Domein & Hosting' en selecteer je domeinnaam zonder deze aan te vinken. 
  2. Scrol nu naar 'Autorisatiecode' en klik ernaast op 'Aanvragen'.
    vraag de verhuiscode aan
  3. De verhuiscode wordt vervolgens aangevraagd. Herlaad de pagina na enkele minuten om deze code te bekijken.
     

Met deze verhuiscode kun je het domein naar een andere registrar verhuizen.

Transferlock voor gTLD's

Voor gTLD's (zoals .COM, .NET, .ORG en .SHOP) kan een Transferlock actief zijn. Als dit het geval is, kan het domein niet verhuisd worden tot de Transferlock is uitgeschakeld.

Het is mogelijk om zelf via je controlepaneel de Transferlock te activeren, maar een Transferlock kan ook door het register geforceerd worden. Dit laatste is het geval als het domein in de afgelopen 60 dagen is geregistreerd, verhuisd of een houderwijziging heeft gekregen.

Controleer daarom voordat je een gTLD wil verhuizen of de Transferlock in je controlepaneel staat uitgeschakeld. Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Scrol nu naar 'Transferlock'.

domein transferlock

  • Staat de Transferlock op 'Uitgeschakeld'? Dan kun je het domein naar wens verhuizen!
  • Staat de Transferlock op 'Ingeschakeld'? Klik dan op de knop 'Uitschakelen'.

Als de Transferlock na enkele minuten nog niet is verwijderd, dan betekent dit dat het register de Transferlock geforceerd heeft. Hoewel je in dat geval doorgaans de 60 dagen-regel van het register moet afwachten, kan de Transferlock in deze situatie soms toch eerder worden uitgeschakeld.

Neem daarom contact op met onze supportafdeling, zij kunnen je meer vertellen over de status van de Transferlock en wanneer je je domeinnaam kan verhuizen.


Afwijkende verhuisprocedure

De volgende domeinextensies kun je niet met een verhuiscode verhuizen. In plaats daarvan wordt een alternatieve verhuisprocedure gehanteerd.

.CO.UK, .UK, .ME.UK & .ORG.UK

Domeinnamen die op .UK eindigen kunnen worden verhuisd door de zogenaamde IPS-TAG van het domein aan te passen.

Als je een domeinnaam eindigend op .UK wil verhuizen, vraag dan eerst aan je nieuwe registrar wat hun IPS-TAG is. Geef de IPS-TAG vervolgens door aan onze supportafdeling.

Zij zullen de IPS-TAG van het domein vervolgens voor je aanpassen. Zodra je hier een bevestiging van hebt ontvangen, kun je de aanvraag voor de verhuizing van jouw .UK-domeinnaam bij de nieuwe registrar indienen.

.ES

Verhuizingen van .ES-domeinnamen vinden plaats door bevestiging via e-mail. Zodra je de verhuizing van een .ES-domeinnaam aanvraagt, ontvangt het e-mailadres in de administratieve contactgegevens van het .ES-domein een tweetal e-mails waarmee je de verhuizing kan goedkeuren en afkeuren.

Om een .ES-domeinnaam te kunnen verhuizen, raden we dus eerst aan om te controleren of dit e-mailadres juist is. Ga hiervoor binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken).

klik naast jouw webadresgegevens op het tandwiel

Klik nu naast 'Jouw webadresgegevens' op het tandwiel en scrol naar 'Administratieve gegevens'. Controleer hier of het e-mailadres juist is of pas deze aan indien nodig. Vergeet na het aanpassen niet om op 'Opslaan' eronder te klikken.

Zodra het e-mailadres van de administratieve contactgegevens juist is, kun je de verhuizing van je .ES-domeinnaam bij je nieuwe registrar aanvragen. Het Spaanse register geeft je vervolgens 10 dagen om de verhuizing via de e-mail te bevestigen. Na de bevestiging vindt de verhuizing direct plaats.

.LU-domeinnamen

Verhuizingen van .LU-domeinnamen werken niet met een verhuiscode, maar moeten handmatig worden aangevraagd. Wanneer je een .LU-domeinnaam naar een andere registrar wil verhuizen, raden we aan om met hen contact op te nemen.

De nieuwe registrar zal je kunnen vertellen hoe zij de verhuizing voor je kunnen aanvragen.


Webhosting, E-mail Only en de Doorstuurservice

Bij TransIP kun je naar wens een webhostingpakket, E-mail Only-pakket of een Doorstuurservice aan je domeinnaam koppelen. Met deze pakketten voeg je eenvoudig een website en e-mail aan je domein toe.

Hou er rekening mee dat de website en e-mail die op deze pakketten staan, niet bij een domeinverhuizing worden meegenomen. Mocht je je website of e-mail naar de andere registrar mee willen verhuizen, zorg dan dat je eerst een back-up van je website en e-mail maakt.

Daarnaast blijven gekoppelde pakketten na een domeinverhuizing actief in je controlepaneel. De pakketten kunnen namelijk nog belangrijke bestanden en e-mails bevatten, daarom worden deze niet automatisch bij een domeinverhuizing opgezegd.

Mocht je de pakketten na een domeinverhuizing niet meer willen gebruiken, dan is het van belang dat je deze zelf nog opzegt via je controlepaneel. In het artikel 'Ik wil mijn diensten opzeggen' lees je stap voor stap hoe je dit doet.

Let op: Controleer goed dat je bij het opzeggen van een pakket het domein zelf niet opzegt. Nadat de verhuizing is afgerond, zeggen wij het domein automatisch voor je op. Dit hoef je zelf dus niet te doen!

 

Mocht je dit wel doen, dan krijgt het domein de status Quarantaine en kan het domein gedurende de quarantaineperiode niet verhuisd worden.



In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je je domeinnaam bij TransIP verhuist naar een andere registrar. 

Mocht je nog vragen hebben of jouw domeinextensie niet in dit artikel terugvinden, neem dan contact op met onze supportafdeling voor meer informatie. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Nick Brouwer Admin 18 juli 2019 (#3327)

@marcovanalderwegen

Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren. Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij! Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina te gebruiken.

0
marcovanalderwegen 17 juli 2019 (#3321)

Beste, inzet.investments willen we verhuizen naar een andere provider. Schijnbaar kan deze transfer niet worden opgestart, omdat de transferstatus geblokkeerd staat bij jullie. Graag deze status deblokkeren

0
Nick Brouwer Admin 9 november 2018 (#2204)

@yordy25

Ah, voor .DE domeinnamen zijn de verhuiscodes niet direct inzichtelijk. Om deze te ontvangen, raad ik je aan contact op te nemen met onze supportafdeling.

Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

0
yordy25 9 november 2018 (#2201)

Ik kan nergens Autorisatiecode vinden, hoe moet ik nou mijn verhuiscode opvragen?

0
Matthijs van Beek Admin 16 februari 2018 (#775)

@moreict

Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren. Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij! Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' onder dit artikel te gebruiken.

0
moreict 16 februari 2018 (#774)

Ik heb een domeinnaam gekocht en moet het overnemen. Heb een token voor verhuizing en een formulier voor ISDN. Hoe kan ik dit afhandelen Dank Martin van der Mooren

1
Nick Brouwer Admin 19 december 2017 (#527)

@buurthulp

Nadat een domeinnaam succesvol is verhuisd, zeggen wij deze automatisch per direct voor je op. Hier hoef je zelf niets voor te doen :-) Om die reden raden we sterk aan om een domeinnaam niet zelf per direct op te zeggen als je deze wil verhuizen.

Andere diensten kun je via 'Mijn Account' > 'Diensten' in je controlepaneel naar wens opzeggen. Hier kun je kiezen uit 'Per einde contract' en 'Per direct'.

0
buurthulp 19 december 2017 (#526)

ik vraag me nog af of ik na het verhuizen WEL per direct mijn abbonement kan opzeggen

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op