Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil een een RDP / Extern Bureaublad connectie maken (Windows Server 2012)

Wanneer je een Windows Server 2012 VPS bestelt, dan kun je deze via de console in het controlepaneel altijd benaderen. Omdat je wel gelimiteerd bent in de resolutie van de console en het uiteraard prettig kan zijn om niet altijd eerst in het TransIP controlepaneel in te loggen, kun je ook gebruik maken van een Remote Desktop Protocol (RDP)-verbinding. Deze optie heet in de Nederlandse versie(s) van Windows ook wel Extern Bureaublad en je kunt dit ook gebruiken om bestanden van en naar de server te verplaatsen.

De 'RDP'-functie staat bij nieuwe Windows Server 2012-installaties nog niet standaard aan (vanwege veiligheidsredenen), maar kun je wel via de Server Manager inschakelen. Hoe je dit kunt doen staat hieronder stap voor stap beschreven.


 

Stap 1

Ga in je TransIP controlepaneel naar 'VPS & Colocation'. Je zult op die pagina bovenaan de console zien. Klik er op om de 'noVNC'-verbinding te activeren en het OS te openen.

Open de Console


 

Stap 2

Open de Server Manager en selecteer links Local Server. Aan de rechterkant krijg je nu aan groot aantal opties te zien en de status daarvan.

Open de Server Manager


 

Stap 3

1 van de opties die zichtbaar is, is Remote Desktop waarvan de status dus standaard Disabled is. Klik hier op om Remote Desktop in te schakelen.

Enable de Remote Desktop


 

Stap 4

Je krijgt nu de System Properties te zien, verander hier de geselecteerde optie van Don't allow remote connections to this computer naar de optie eronder, Allow remote connections to this computer.

Er zal meteen een prompt verschijnen over de Windows Firewall. Je kunt hier het beste direct op Windows Firewall with Advanced Security klikken om naar de firewall-instellingen te gaan (dit kun je eventueel ook later pas doen).

System Properties


 

Stap 5

Klik linksboven op de Inbound Rules om de firewall regels voor inkomend verkeer aan te passen. Scroll naar beneden naar de regels voor 'Remote Desktop'.

Klik vervolgens op alle drie de verschillende regels en klik aan de rechterkant op Enable Rule:
Remote Desktop - Shadow (TCP-In)
Remote Desktop - User Mode (TCP-In)
Remote Desktop - User Mode (UDP-In)

Klik op 'Inbound Rules'


 

Stap 6

Sluit het Windows Firewall scherm en het venster om RDP in te schakelen wordt weer getoond. Klik hier op Apply om de RDP-connectie naar de server in te schakelen.

Het kan vervolgens een paar seconde duren, maar daarna zou de status in de Server Manager naar Enabled moeten springen.

Schakel de RDP-connectie in


 

Stap 7

Je kunt nu gaan testen of het maken van een connectie lukt vanaf je eigen Windows computer.

Open hiervoor 'Remote Desktop Connection' (in de US/EN-versie van Windows) of 'Verbinding met extern bureaublad' (NL-versie van Windows) - de applicatie heet mstsc.exe.

Test de verbinding


 

Stap 8

In de applicatie die je nu hebt geopend wordt gevraagd om het IP-adres (dit kan ook een hostname zijn indien je deze via DNS hebt gekoppeld) van de VPS, voer deze in en klik op 'Connect' / 'Verbinden'.

Wanneer je hier op het tabblad Local Resources klikt dan kun je ook je lokale schijven toevoegen waar je binnen Remote Desktop dan bestanden van en naar kunt verplaatsen / kopiëren.

Voeg het IP-adres van je VPS toe


 

Stap 9

Je krijgt nu een prompt te zien waarbij gevraagd wordt om de log-in credentials van een user-account (in ons voorbeeld het standaard Administrator-account) om in te loggen op de VPS. Vul deze in en klik op 'Ok'.

Voer de log-in credentials van de Administrator in


 

Stap 10

Je krijgt nu een waarschuwing te zien omdat de VPS standaard een self-signed certificaat heeft. Dit is echter geen probleem en je kunt dan ook zorgeloos op Yes klikken.

De RDP-applicatie op je computer is nu gestart en je krijgt 'full-screen' in je scherm de desktop van de Windows Server 2012 VPS te zien!

Klik nu op Yes



Mogelijke issues:
- Wanneer je de bovenstaande stappen volgt dan zet je RDP aan voor de user waarmee je bent ingelogd. In dit geval dus 'Administrator', maar mocht je een extra user hebben aangemaakt dan zul je deze via Remote Desktop Users nog moeten toevoegen.

Heb je een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op