Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Een domeinnaam naar een ander TransIP account verhuizen

Je kan een domeinnaam kosteloos van het ene TransIP account naar het andere TransIP account verhuizen. Je hebt hierbij twee opties.

Aan de ene kant kun je er voor kiezen om een zogenaamde 'Handover' te gebruiken. Hierbij is geen verhuiscode nodig, maar is het wel van belang dat beide accounts expliciet toestemming geven.

Aan de andere kant kun je een domeinnaam ook intern verhuizen door de bijbehorende verhuiscode te gebruiken. Hoewel beide accounts hierbij geen expliciete toestemming hoeven te geven, is deze manier niet voor iedere domeinnaam mogelijk.

In dit artikel vertellen we je hoe je beide manieren gebruikt om je domeinnaam tussen twee TransIP accounts te verhuizen.


Belangrijk om te weten

Zowel een interne verhuizing met een verhuiscode als met een Handover zorgen ervoor dat het domein en hieraan gekoppelde diensten worden overgedragen aan een ander TransIP account. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:


Betaalplicht
Hoewel verhuizingen die op deze manier worden uitgevoerd gratis zijn, wordt de betaalplicht van de domeinnaam en gekoppelde diensten wel overgedragen aan het ontvangende account. Dit betekent dat het ontvangende account de lopende contracten overneemt die bij de overgedragen diensten horen.

Factuurhistorie
De factuurhistorie van het domein en hieraan gekoppelde diensten wordt niet overgenomen. Na het overdragen wordt een nieuwe factuurhistorie voor de diensten opgebouwd.

Domeininstellingen
Nameservers, DNS-instellingen en WHOIS-informatie van het domein worden één op één overgenomen. De standaardinstellingen van het ontvangende account worden na de overdracht dus niet gebruikt.

Gekoppelde diensten
Dit betreft de Doorstuurservice, het E-mail Only-pakket en de webhostingpakketten. Wanneer deze diensten aan het domein gekoppeld zijn, worden ze ook overgedragen. E-mailadressen, databases en de bestanden van websites worden één op één meegenomen.

Website back-ups
De website back-ups van webhostingpakketten worden op deze manier niet meegenomen. Nadat de overdracht is voltooid, maakt het webhostingpakket wel automatisch nieuwe back-ups aan in het ontvangende account.

VPS
Met een Handover is het ook mogelijk om een VPS over te dragen aan een ander account. In het artikel 'Een VPS naar een ander TransIP account overzetten' lees je hoe.

STACK
Het is niet mogelijk om STACK tussen accounts te verhuizen. STACK is gekoppeld aan het account waarin de dienst is aangevraagd.

Sectigo SSL-certificaten
De Sectigo SSL-certificaten die aan de domeinnaam zijn gekoppeld, worden niet meegenomen. Deze SSL-certificaten zijn namelijk uitgegeven op basis van een aanvraag dit door het oorspronkelijke account is ingediend.

Mocht je na de overdracht zelf een SSL-certificaat voor het domein willen gebruiken, dan kun je een nieuw Sectigo SSL-certificaat aanvragen. Als er een webhostingpakket bij het domein wordt overgedragen, kun je ook kosteloos gebruik maken van onze Let's Encrypt SSL-certificaten.

17 dagen-regel
Uit veiligheidsoverwegingen kunnen domeinnamen pas 17 dagen na de registratie of verhuizing ervan worden overgedragen naar een ander TransIP account.

Wil je de domeinnaam toch eerder overdragen, dan kunnen wij dit handmatig voor je in orde maken. Het is dan van belang dat we hiervoor van zowel het sturende als het ontvangende account een akkoord ontvangen.

Dit akkoord kan gegeven worden door onze supportafdeling een bericht te sturen met de knop 'Contact' uit beide controlepanelen.

Zorg ervoor dat beide berichten het betreffende domeinbeide gebruikersnamen en een expliciet akkoord voor de overdracht bevatten. Wij zullen het domein en hieraan gekoppelde diensten hierna zo snel mogelijk handmatig overdragen.


Je domeinnaam intern verhuizen met een Handover

Om een domeinnaam met een Handover tussen twee accounts te verhuizen, is het eerst van belang dat het sturende account de Handover via zijn controlepaneel start. Hierna kan het ontvangende account de Handover via zijn controlepaneel accepteren. Zodra de Handover door het ontvangende account is geaccepteerd, worden het domein en bijbehorende diensten direct overgedragen.



Stap 1

Om de Handover te starten, is het van belang dat de beheerder van de domeinnaam in kwestie in logt op zijn controlepaneel. Ga vervolgens naar het tabblad 'Domein & Hosting' en vink links het domein aan dat overgedragen moet worden. Klik nu op 'Handover'.

Selecteer je domein en klik op handover



Stap 2

Vul de gebruikersnaam in van het ontvangende TransIP-account en klik op 'Handover'. Je ziet een bevestiging als de Handover succesvol is aangevraagd.

vul de gebruikersnaam van het ontvangende account in

Ik zie een foutmelding bij het klikken op 'Handover'

Wanneer je de onderstaande melding te zien krijgt, kan de Handover nog niet worden uitgevoerd.

handover foutmelding 17 dagen

Uit veiligheidsoverwegingen kunnen domeinnamen namelijk pas 17 dagen na de registratie of verhuizing ervan worden overgedragen naar een ander TransIP account.

Wil je de domeinnaam toch eerder overdragen, dan kunnen wij dit handmatig voor je in orde maken. In dat geval is het belangrijk dat we van zowel het sturende als het ontvangende account een akkoord ontvangen.

Dit akkoord kan gegeven worden door onze supportafdeling een bericht te sturen met de knop 'Contact' uit beide controlepanelen.

Zorg ervoor dat beide berichten het betreffende domeinbeide gebruikersnamen en een expliciet akkoord voor de overdracht bevatten. Wij zullen het domein en bijbehorende diensten hierna zo snel mogelijk handmatig overdragen.



Stap 3

Nu is het de beurt aan de beheerder van het ontvangende om op het controlepaneel in te loggen. Hier klik je rechtsboven op het tandwiel, gevolgd door 'Mijn Account'.

Klik nu op 'Handovers' om een overzicht van je lopende en voltooide Handovers te zien. Klik nu op het Handovernummer van de Handover voor de betreffende domeinnaam.

klik op het handovernummer



Stap 4

Klik nu aan de rechterzijde op 'Accepteren'.

Accepteer de handover

Het domein en eventueel gekoppelde diensten zijn nu direct actief in het ontvangende account.


Je domeinnaam intern verhuizen met een verhuiscode

Je kan ook je domeinnaam van het ene TransIP account naar het andere TransIP account verhuizen met behulp van de bijbehorende verhuiscode. Zoals vermeld heb je hier geen expliciet akkoord voor nodig uit het versturende account.

Voor deze methode is het echter wel van belang dat er een verhuiscode beschikbaar is voor het domein dat je op deze manier wil verhuizen. Niet elke domeinextensie maakt namelijk gebruik van een verhuiscode voor een domeinverhuizing.

Mocht je van deze methode gebruik willen maken, vraag de huidige beheerder van het domein dan eerst of er een verhuiscode voor het domein aanwezig is. Als dit het geval is, dan kan de beheerder de verhuiscode in zijn controlepaneel vinden.

Ga binnen het controlepaneel naar het tabblad 'Domein & Hosting' en selecteer in de linkerkolom het betreffende domein (niet aanvinken). Scrol dan naar beneden. Zie je hier 'Autorisatiecode' met daarnaast de verhuiscode? Dan kan het domein met deze methode verhuisd worden.

Is 'Autorisatiecode' niet aanwezig voor het geselecteerde domein? Dan kan het domein alleen met een Handover intern worden verhuisd.



Stap 1

Zodra je de verhuiscode van de beheerder hebt ontvangen, log je in op je controlepaneel.

Bezoek vervolgens de homepage van TransIP. Vul nu de domeinnaam in op de domeinchecker en klik op het vergrootglas.

vul je domeinnaam in op de domeinchecker



Stap 2

Je ziet nu dat je het domein kan verhuizen. Hoewel je hier mogelijk een prijs bij ziet staan, wordt de verhuizing kosteloos uitgevoerd na het invoeren van de juiste verhuiscode.

Klik nu op 'Verhuizen' en daarna op 'Ga verder'.

klik op 'Verhuizen'



Stap 3

Ons systeem zal herkennen dat het domein al bij TransIP is geregistreerd en zal daarom aangeven dat het om een interne verhuizing gaat.

Vul nu de verhuiscode van het domein in en klik op 'Ga verder'.

vul de verhuiscode in

Ik zie een foutmelding bij het klikken op 'Ga verder'

Wanneer je de onderstaande melding te zien krijgt, kan de interne verhuizing nog niet worden uitgevoerd.

foutmelding bij interne verhuizing

Uit veiligheidsoverwegingen kunnen domeinnamen namellijk pas 17 dagen na de registratie of verhuizing ervan worden overgedragen naar een ander TransIP account.

Wil je de domeinnaam toch eerder overdragen, dan kunnen wij dit handmatig voor je in orde maken. In dat geval is het belangrijk dat we van zowel het sturende als het ontvangende account een akkoord ontvangen.

Dit akkoord kan gegeven worden door onze supportafdeling een bericht te sturen met de knop 'Contact' uit beide controlepanelen.

Zorg ervoor dat beide berichten het betreffende domeinbeide gebruikersnamen en een expliciet akkoord voor de overdracht bevatten. Wij zullen het domein en bijbehorende diensten hierna zo snel mogelijk handmatig overdragen.



Stap 4

Bevestig nu de bestelling door op 'Bestelling afrekenen' te klikken. Hoewel de knop anders doet vermoeden, worden hier geen kosten voor gerekend. Je domein en eventueel gekoppelde diensten worden nu direct naar jouw account verhuisd!

klik op bestelling afrekenen



In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je je domeinnaam van het ene TransIP account naar het andere TransIP account verhuist.

Mocht je na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
Matthijs van Beek Admin 23 januari 2019 (#2564)

@hakanelgin,

Dit is doorgaans het gevolg van dat het ontvangende account onvolledige gegevens heeft in https://transip.nl/cp/account. Als je een bericht zou kunnen sturen naar onze supportafdeling met de 'Neem contact op'-knop onder dit artikel, dan kijken onze supporters het graag voor je na.

0
hakanelgin 22 januari 2019 (#2557)

Beste Support,

Ik probeer hotcontainers.com domain overdragen naar ander TransIP account (biede account onder mij beheer) Ik stappen hier boven gevolg maar krijg ik melding dat "Wegens administraieve reden kan dit domain en ..." zie schreenshot in bijlage. Ik probeer een domain handover doen naar "hpsbeheer" user

Hoe kan ik deze probleem oplossen?

gr, Hakan

0
Nick Brouwer Admin 17 november 2017 (#352)

@harryfreda

Ah, duidelijk! Als je een deel van de websites op de ene VPS naar een andere VPS wil verhuizen, dan zul je deze inderdaad eerst vanaf de ene VPS moeten downloaden en vervolgens uploaden naar de andere VPS.

Eventueel kan ook de VPS in zijn volledigheid overgedragen worden naar jouw account. Op die manier komt de VPS in jouw beheer te staan, inclusief de websites die hier op aanwezig zijn. De configuratie van de websites die op deze VPS staan worden hierbij niet beïnvloed. Hiervoor kun je de stappen volgen die in dit artikel staan vermeld:

https://www.transip.nl/knowledgebase/artikel/226-naar-ander-transip-account-overzetten/

0
harryfreda 17 november 2017 (#351)

Hallo Nick, Helaas is het antwoord mij nog niet duidelijk. De domeinnamen zijn niet bij TransIP geregistreerd. De te verhuizen websites staan nu op een BladeVPS (bij TransIP) en moeten naar mijn BladeVPS. Kan dat met de interne handover of moet het via het down- en uploaden van de websites?

0
Nick Brouwer Admin 17 november 2017 (#349)

@harryfreda

Wanneer je een interne handover uitvoert voor een domeinnaam dat naar een VPS wijst, zal alleen het domein worden overgedragen. De koppeling blijft actief, maar de VPS blijft in het oorspronkelijke account staan.

Wanneer je een interne handover uitvoert voor een domeinnaam waar een webhostingpakket aan is gekoppeld, zullen beide diensten worden overgedragen.

0
harryfreda 17 november 2017 (#348)

Geldt deze interne handover ook voor domeinen die op een VPS geïnstalleerd zijn of is het alleen van toepassing op domeinen die onder een webhostingcontract vallen?

0
Nick Brouwer Admin 24 oktober 2017 (#243)

@harryfreda

Goede vraag! Back-ups van een webhostingpakket worden niet meegenomen bij een Interne Handover. Deze blijven gekoppeld aan het oorspronkelijke account. Zodra de Handover is uitgevoerd zullen er in het nieuwe account automatisch nieuwe back-ups worden aangemaakt.

Het artikel is zojuist geüpdatet met deze informatie.

-Nick

0
harryfreda 23 oktober 2017 (#223)

N.a.v. reactie dd 14 sept: "Een Handover zal het gehele webhostingpakket, inclusief de databases en bestanden van je website mee verhuizen." Geldt dat ook voor de back-up bestanden?

0
Nick Brouwer Admin 19 oktober 2017 (#204)

@hvervest

Het contract van de dienst wordt met een Handover ook meegenomen. De facturen die reeds zijn aangemaakt, zullen door het 'oude' account voldaan moeten worden.

Na de Handover zullen de toekomstige facturen voor rekening zijn van het 'nieuwe' account.

-Nick

0
hvervest 17 oktober 2017 (#203)

Wat zijn de gevolgen voor de facturatie?

0
transip 14 september 2017 (#62)

Hoi Max,

Een Handover zal het gehele webhostingpakket, inclusief de databases en bestanden van je website mee verhuizen.

We hebben dit voor het gemak toegevoegd aan het artikel :-)

0
maxvanlaren 13 september 2017 (#59)

Het is voor mij niet 100% duidelijk of de data die op Webhostingpakket staat en op de website ook wordt meeverhuisd. Bijvoorbeeld de Wordpress database en httpdocs.

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op