Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Kan ik mijn e-mail laten forwarden via de mailservice?

Met de VPS-mailservice is het niet mogelijk om mails vanaf een extern mailadres te forwarden naar een andere externe mailbox.

De reden hiervoor ligt hem in hoe forwarding standaard werkt. Hierbij stuurt de oorspronkelijk verzendende mailserver een mail met een SPF-record, waarmee die mailserver 'gemachtigd' is om mails te versturen. Het probleem is echter dat wanneer onze mailservice deze mail doorstuurt, het doorgestuurde mailadres en het IP-adres van de mailservice als verzendende server wordt gezien.

Mailt er dus iemand van bijvoorbeeld een Gmail-adres en probeert de VPS-mailservice die door te sturen, dan zal de ontvangende partij een @gmail.com-adres zien in combinatie met het IP-adres van je VPS. Gmail.com heeft niet onze IP-adressen in het SPF-record staan en de kans is dus erg groot dat de ontvangende mailserver de mail weigert of als 'ongewenst' markeert.


 

SRS techniek

Er is een techniek om op je VPS dit probleem te omzeilen genaamd SRS (Sender Rewriting Scheme). Hierbij wordt de 'envelope' van de mail herschreven en lijkt het voor de ontvanger er op dat het domein gebruikt wordt dat het oorspronkelijke bericht doorstuurt, waardoor de SPF van dat domein gecontroleerd wordt. Deze zou wel een correct SPF-record moeten hebben dat onze mailservice permissie geeft.

Hoewel in theorie een mooie techniek, laat de implementatie van SRS in veel mailserversoftware te wensen over. Tijdens het test-traject is daarom besloten dit officieel niet te ondersteunen, omdat wij niet voor elke mailserversoftware kunnen garanderen dat dit werkt. De ontwikkelaars van Exim geven SRS bijvoorbeeld momenteel de status 'experimenteel'.


 

Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

Heb je ook een goed idee?

Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

Heeft dit artikel je geholpen?

Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

Reacties

Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

0
dinamite 23 september 2023 (#10366)

De beschrijving van SRS is onjuist:

Hierbij wordt de 'envelope' van de mail herschreven en lijkt het voor de ontvanger er op dat het domein gebruikt wordt dat het oorspronkelijke bericht doorstuurt, waardoor de SPF van dat domein gecontroleerd wordt.

Dit klopt gewoon niet. Het envelope-adres wordt herschreven naar het eigen domein, zodat de ontvanger juist niet van het oorspronkelijke domein maar van het eigen domein een SPF record zal controleren.

0
voetencom 14 oktober 2020 (#4910)

Je zou als transip ook kunnen zeggen: we supporten dit voor de situaties dat er een implementatie is. En dan de boel inlinken en klaarzetten. Als 3 van de 6 VPSen ermee geholpen zijn, is dat toch mooi. Het glas is half vol.

0
Matthijs van Beek Admin 26 september 2019 (#3553)

@willemb,

Exim is geen eigendom van TransIP en wij hebben helaas dan ook geen invloed op de implementatie van SRS door Exim (hetzelfde geldt voor Postfix). De makers van Exim bestempelen op dit moment helaas nog steeds SRS als experimenteel.

De VPS-mailservice is overigens een optionele relay service. Het doorsturen van een mail via de mailservice is dus een forward op een forward. De ontvanger ziet dan niet het oorspronkelijke IP-adres, maar die van de server die de mail forward (i.e. je VPS). De SPF-controle faalt daar op. Dit merk je inderdaad niet bij andere providers, omdat als je rechtstreeks bij bijvoorbeeld Google een mailadres hebt, dan heb je dus niet een aanvullende laag daar bovenop.

Je kunt overwegen rechtstreeks via je VPS mails sturen zonder de VPS-mailservice te gebruiken: je kunt dan wel mails doorsturen. Overigens is het wel zo dat doorgestuurde mails lastiger te controleren zijn dan rechtstreekse mails en steeds meer providers ze daarom tegen zullen houden als mogelijke spam. Daar hebben wij helaas geen invloed op.

Dat gezegd hebbende gaan wij op korte termijn onze VPS-documentatie over mail aanzienlijk uitbreiden. Dit zal zeker de nodige tijd in beslag nemen, maar ook naar de mailservice en SRS-mogelijkheden zullen wij dan opnieuw kijken. Let wel dat wij over docuementatie over het implementeren van SRS nog geen concrete belofte kunnen doen.

0
willemb 19 september 2019 (#3536)

Exim en TransIP moeten dus hard aan het werk om SRS goed te laten functioneren. Voorbeeldscenario: sportvereniging heeft een groepsadres trainers@mijnsportclub.tld dat doorstuurt naar allerlei mailboxen bij XS4ALL, Ziggo, Gmail enz. waar strenge spamfilters op zitten. Dat kan alleen maar goed gaan met SRS en sterker nog: bij andere providers zie ik dat ook goed gaan.

0
readefries 30 augustus 2019 (#3474)

Wellicht handig dan ook het SPF record van het domein te halen, anders wordt mail alsnog gereject of beland het in de SPAM box :/

0
Matthijs van Beek Admin 1 januari 2019 (#2432)

@hansnouwens,

De SRS-technologie wordt door de ontwikkelaars ervan omschreven als 'experimenteel' en is helaas verre van eenvoudig. Je moet er bijvoorbeeld de mail software zelf voor compilen. Wij raden dan ook op dit moment aan SRS niet te gebruiken, maar houden dit echter in de gaten en wanneer er een gedegen ondersteuning voor is, zullen wij dit zeker in onze knowledge base opnemen.

0
hansnouwens 31 december 2018 (#2431)

De vraag is alleen hoe dit dan wel ingesteld dient te worden?

Kom je er niet uit?

Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

Neem contact op