Hulpartikel overzicht

Hulpartikel

Ik wil mijn e-mail op Android instellen

In deze handleiding geven we stap voor stap weer hoe je je e-mailadres bij TransIP instelt op jouw Android-toestel.

Heb je nog geen e-mailadres? Met de E-mail Only-pakketten en webhostingpakketten van TransIP maak je eenvoudig e-mailadressen aan.

In dit artikel gebruiken we afbeeldingen en stappen van een Samsung-toestel met Android versie 9.0. Hou er rekening mee dat niet ieder Android-toestel dezelfde 'E-mail'-applicatie gebruikt.

 

Het kan dus zijn dat sommige afbeeldingen en stappen uit dit artikel anders zijn of überhaupt niet aanwezig zijn op jouw Android-toestel. De stappen zijn in dat geval wel vergelijkbaar, waardoor je je e-mailadres alsnog kunt toevoegen.

 

Mocht je hier niet direct uitkomen, neem dan contact op met onze supportafdeling. Stuur hierbij screenshots van de stappen die je volgt en vermeld het type Android-toestel dat je gebruikt. Op die manier kunnen we je hier zo goed mogelijk bij helpen.

    Om e-mail via onze webhostingpakketten en E-mail Only-pakketten te kunnen gebruiken, is het van belang dat je domeinnaam de juiste DNS-instellingen gebruikt.

    Als je domeinnaam de TransIP instellingen gebruikt, gebeurt dit automatisch. Als je zelf de DNS van je domeinnaam beheert, zorg er dan voor dat je de MX-, TXT- en CNAME-records van je webhostingpakket gebruikt.


    Je e-mailadres instellen op je Android-toestel

    Er zijn verschillende manieren om je e-mailadres op je Android-toestel in te stellen. Open nu eerst de 'E-mail'-app op je smartphone.

    • Als je nog geen e-mailadres op je toestel hebt ingesteld, wordt je direct gevraagd om een e-mailaccount in te stellen.
       
    • Heb je al eerder een e-mailadres aangemaakt binnen de 'E-mail'-applicatie? Ga dan binnen de applicatie naar 'Instellingen', gevolgd door 'Account toevoegen'.
       
    • Een andere manier is door naar de 'Instellingen' van het toestel zelf te gaan. Ga hier op zoek naar 'Accounts', gevolgd door 'E-mail' en 'Account toevoegen'.

    Het scherm 'E-mail instellen' wordt nu getoond, ongeacht de methode die je kiest. Ga nu naar Stap 1.



    Stap 1

    Geef nu het type e-mailaccount aan. Kies hierbij voor 'Overige', zoals te zien is in onderstaande afbeelding. 

    Kies voor 'Overige'



    Stap 2

    Vul jouw e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord in. Afhankelijk van je toestel kies je hierna voor 'Handmatig instellen' of 'Volgende'.

    Vul je e-mailadres en je wachtwoord in.

    Weet je het wachtwoord van je e-mailadres niet meer? Stel dan een nieuw wachtwoord in met de stappen uit het artikel 'Ik wil het wachtwoord van mijn e-mailadres wijzigen'.



    Stap 3

    Kies nu voor 'IMAP-acount'.

    Kies voor IMAP

    IMAP of POP3?

    In dit voorbeeld gebruiken we IMAP om het e-mailadres in te stellen. Bij het gebruik van het IMAP-protocol wordt er namelijk een kopie vanaf de mailserver gedownload. De e-mail zelf blijft dan op de mailserver staan, waardoor je je e-mailadres op meerdere apparaten kan gebruiken.

    Het alternatief is het enigszins verouderde POP3 protocol. Hierbij worden e-mailberichten direct van de server af gehaald. Hoewel sommige e-mailprogramma's je de optie geven om een kopie op de mailserver achter te laten, dwingt het POP3-protocol je doorgaans om één e-mailprogramma te gebruiken.

    Lees ook het artikel 'Wat is het verschil tussen POP3 en IMAP?' voor meer informatie.

    Maak je toch liever gebruik van POP3? Gebruik dan de POP3-gegevens zoals beschreven in het artikel 'De algemene instellingen voor mijn e-mailadres'.



    Stap 4

    Voer de e-mailinstellingen van jouw e-mailadres in.

    • E-mailadres: Voer hier je e-mailadres in.
    • Gebruikersnaam: Voer hier je e-mailadres in.
    • Wachtwoord: Voer het wachtwoord van jouw e-mailadres in.


    Vervolgens voer je de instellingen voor de inkomende server in.

    • IMAP-server: Voer hier imap.transip.email in.
    • Beveiligingstype: Kies SSL.
    • Poort: Voer hier 993 in.

    Vul de instellingen van de inkomende mail in.



    Stap 5

    Daarna vul je de instellingen voor de uitgaande server in.

    • SMTP-server: Voer hier smtp.transip.email in.
    • Beveiligingstype: Kies SSL.
    • Poort: Voer hier 465 in.


    Vul tot slot je e-mailadres en het bijbehorende wachtwoord nogmaals in.

    Uitgaande e-mailinstellingen

    Druk nu op 'Inloggen' of 'Voltooien' om het e-mailaccount toe te voegen.



    Bij sommige Android-toestellen krijg je nu de optie om extra opties te kiezen voor het e-mailaccount en om de account-naam en afzendernaam op te geven.

    Hierna is jouw e-mailadres succesvol ingesteld. Je kunt nu jouw e-mailadres gebruiken via de 'E-mail' applicatie voor Android!



    In dit artikel hebben we uitgelegd hoe je je e-mailadres bij TransIP instelt op je Android-toestel.

    Mocht je aan de hand van dit artikel nog vragen hebben, aarzel dan niet om onze supportafdeling te benaderen. Je kunt hen bereiken via de knop 'Neem contact op' aan de onderzijde van deze pagina.

    Wil je dit artikel met andere gebruikers bespreken, laat dan vooral een bericht achter onder 'Reacties'.

    Heb je ook een goed idee?

    Stuur jouw idee in! Met genoeg stemmen komt jouw idee op onze wishlist!

    Heeft dit artikel je geholpen?

    Maak een account aan of log in om een beoordeling achter te laten.

    Reacties

    Maak een account aan of log in om een reactie te plaatsen.

    0
    Pieter de Ruiter Admin 13 juli 2020 (#4562)

    @ipriviera, Dit betreft de standaard e-mail app op jouw telefoon. De meeste Android apps werken vrijwel exact hetzelfde.

    0
    ipriviera 8 juli 2020 (#4544)

    Nieuwe android gekocht, op vorige altijd de TIP-app gebruikt, maar dat moet nu dus anders. Blond vraagje, ik loop al bij de eerste stap vast ... over welke 'E-mail'-app hebben jullie het?

    0
    carolfhermans 6 januari 2020 (#3959)

    THanx!!!!

    0
    Nick Brouwer Admin 6 juni 2019 (#3161)

    @atwendys2012

    Ai, dat is vervelend! Mocht het wachtwoord onjuist zijn, dan lees je in dit artikel hoe je het wachtwoord opnieuw instelt.

    Mocht het hierna nog steeds niet lukken, neem dan contact op met onze supportafdeling. Je bereikt ze met de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina en met de knop 'Contact' in je controlepaneel.

    Stuur hierbij wat screenshots op van de instellingen die je invoert. Op basis hiervan kunnen onze supporters je zo goed mogelijk verder helpen!

    0
    atwendys2012 5 juni 2019 (#3157)

    beste mensen,

    ik heb een nieuwe telefoon en wil mij email op mijn telefoon hebben, echter denk ik dat ik mijn wachtwoord vergeten ben. Tenminste mijn wachtwoord wat ik invoer wordt geaccepteerd maar hij kan geen verbinding met de server maken

    Help

    0
    Nick Brouwer Admin 13 mei 2019 (#3064)

    @haantje72

    Ai, dat is erg vervelend. Zou je ons wat schermafbeeldingen sturen van de instellingen die jij invoert? Je kan deze sturen naar onze supportafdeling, je bereikt hen via de knop 'Neem contact op' onderaan deze pagina.

    0
    haantje72 8 mei 2019 (#3057)

    heel dat android en gmail werkt gewoon totaal niet bij jullie... kan er niets mee :(

    0
    Matthijs van Beek Admin 5 februari 2019 (#2638)

    @fitcurpa,

    Zou je een bericht naar onze supportafdeling kunnen sturen met screenshots van de geavanceerde instellingen voor uitgaande mail? Je kunt hiervoor de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina gebruiken.

    0
    fitcurpa 2 februari 2019 (#2620)

    Ik heb nu meerdere m aslen geprobeerd ma a r blijf de melding krijgen op mijn tablet dat IMAP.transip.email niet reageert. Heb alles ingevuld zoals hierboven

    0
    Nick Brouwer Admin 1 oktober 2018 (#2015)

    @wonderhomes

    Deze plek is bedoeld om over dit artikel met andere gebruikers te discussiëren. Mocht je het antwoord op je vraag niet in dit artikel terug kunnen vinden, dan helpen onze helden van support je hier graag bij! Je kunt hen benaderen door de knop 'Neem contact op' aan de onderkant van deze pagina te gebruiken.

    0
    wonderhomes 1 oktober 2018 (#2013)

    ze blijven zeggen,u kunt pas emails ontvangen als u account is geverifieerd. Wat houdt dit in, via Pop3 zie ik hem wel bij de accounts erbij staan nu

    0
    wonderhomes 1 oktober 2018 (#2012)

    Ik heb alles ingevuld zoals hierboven en ik krijg hem niet op mijn telefoon, wat doe ik fout? Alles doorgelopen, wachtwoorden etc. Hoor graag van je. mvg Edith (andere account Info@wonderhomes.nl werkt wel, zelfde manier gedaan.

    0
    Matthijs van Beek Admin 12 juli 2018 (#1589)

    @jonathankamp

    Bedankt voor je feedback! Het is inderdaad een iets oudere Android-versie. Ik heb dan ook dit artikel voor een update op onze planning gezet.

    0
    jonathankamp 2 juli 2018 (#1539)

    Het voorbeeld gaat over een hele oude versie van Android. In mijn versie Android 7.0 is bij de keuze voor 'Beveiligingstype' het niet mogelijk om SSL/TLS te kiezen.

    Kom je er niet uit?

    Ontvang persoonlijke hulp van onze supporters

    Neem contact op